Εργαστήρια και Σεμινάρια

Από το 2012 τo Music Is Network διοργανώνει εκπαιδευτικές δράσεις που καλύπτουν ένα ευρύ πεδίο δράσης.

Εκπαιδευτικές δράσεις 2014/15

Σε συνεργασία με το Half Note Jazz Club διοργανώθηκαν τρία σεμινάρια Jazz μουσικής με καταξιωμένους καλλιτέχνες του χώρου.

posterSEMINAR+RENE+A3+(1)VOCAL WORKSHOP με την RENÉ MARIE
ΚΥΡΙΑΚΗ 2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014 Ώρα 13.30 στο HALF NOTE JAZZ CLUB
Τίτλος: Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΜΑΣ ΦΩΝΗΣ
Περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://db.tt/XzZKIJNj

 

 

indexJAZZ SEMINAR ΜΕ ΤΗΝ DIANE SCHUUR
HALF NOTE JAZZ CLUB
17, TRIVONIANOU STR., METS, 11636 Athens, Greece
Το πιάνο τρίο με φωνή
ΣΑΒΒΑΤΟ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2015 & ΩΡΑ: 16.00
στο Half Note Jazz Club – Τριβωνιανού 17, Μετς http://www.halfnote.gr
Περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://db.tt/jJLlfS9V
UntitledJAZZ MASTER SEMINAR
Lee Konitz – «Η Τέχνη του Αυτοσχεδιασμού»
Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014 και ώρα 14.30.
HALF NOTE JAZZ CLUB
17, TRIVONIANOU STR., METS, 11636 Athens, Greece
Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014
Περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://db.tt/zz8UKgVk

 

Εκπαιδευτικές δράσεις 2012/13

Papoutsis-PorfiTo Δίκτυο για τη μουσική Music is οργάνωσε στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2012-13 δύο πολύμηνες εκπαιδευτικές δράσεις στο Ωδείο Μουσικής Πράξης. Πρόκειται για το Εργαστήρι Ενορχήστρωσης με διδάσκοντα το Γιώργο Παπουτσή και το Σύνολο Πειραματικής Μουσικής με διδάσκοντα τον Αλέξη Πορφυριάδη. Τα μαθήματα διήρκεσαν από το Νοέμβριο 2012 ως και τον Ιούνιο 2013.

Ακολουθούν σύντομες περιγραφές και των δύο δράσεων καθώς και ηχογραφήσεις από το Σύνολο Πειραματικής Μουσικής.

Εργαστήρι Ενορχήστρωσης (διδάσκων: Γιώργος Παπουτσής)

Στο Εργαστήρι ενορχήστρωσης-Μεθοδολογία ανάλυσης ενορχηστρωτικής γραφής και ανάλυση ορχηστρικών έργων από την πρώτη Σχολή της Βιέννης μέχρι τον 21ο αιώνα διερευνήθηκαν μεθοδολογίες ανάλυσης ορχηστρικών έργων και παράλληλα έγινε εξάσκηση μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα, τα οποία θα αφορούσαν όλες τις περιόδους εξέλιξης της ενορχήστρωσης. Βασική αρχή ήταν η σαφής διαφοροποίηση μεταξύ του συνδυασμού οργάνων της ίδιας ή διαφορετικής οικογένειας και της τελικής επιλογής του συνδυασμού των ομαδοποιημένων πλέον οργάνων.

Τα στοιχεία της ενορχηστρωτικής διάστασης (instrumentation) – δηλαδή η δυναμική, οι ηχοχρωματικές αντιθέσεις ή ομοιότητες, η φρασεολογία, οι περιοχές των οργάνων, οι διάφορες θέσεις της ορχήστρας, οι διαφορετικές τεχνικές παιξίματος κλπ. – τέθηκαν υπό λεπτομερή παρατήρηση, κατά την εξέλιξή τους, και μέσα σε ένα έργο και στην ιστορική πορεία της ορχήστρας. Έτσι αναπτύχθηκε η μεθοδολογία της ανάλυσης σε μια κοινή συνισταμένη με την εκάστοτε ορχηστρική διάσταση (orchestration) – η οποία χαρακτηρίζεται από μία συνειδητή αισθητική – με στόχο την κατανόηση και την πρόσληψη της ενορχηστρωτικής τεχνικής και -μέσω αυτής- της αποσαφήνισης της μορφής και του περιεχομένου ενός έργου.

Σύνολο Πειραματικής Μουσικής (Διδάσκων: Αλέξης Πορφυριάδης)

Στο Σύνολο Πειραματικής Μουσικής έγινε θεωρητική και πρακτική διερεύνηση παρτιτούρων που δημιουργήθηκαν από το 1950 και μετά, από συνθέτες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη όπως οι Cage, Brown, Stockhausen, Cardew κ.α. Αυτές οι παρτιτούρες δεν περιείχαν νότες παρά μόνο λέξεις, σχήματα και εικόνες. Βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν ότι δεν απαιτούσαν γνώση κάποιας σημειογραφίας ή κάποιου συγκεκριμένου οργάνου αλλά ότι μπορούσαν να εκτελεστούν από όποιον έχει διάθεση να πειραματιστεί με αυτές. Η παράδοση αυτή συνεχίζεται μέχρι και τις μέρες μας με πλειάδα συνθετών που χρησιμοποιούν αυτό το είδος σημειογραφίας (λεκτική και γραφική). Το Σύνολο ασχολήθηκε με ιστορικά αλλά και σύγχρονα παραδείγματα παρτιτούρων αυτής της κατεύθυνσης.

Οι συμμετέχοντες ήρθαν σε επαφή επίσης με τον αυτοσχεδιασμό που δεν στηρίζεται σε τονικά ή τροπικά ιδιώματα. Αυτό το είδος αυτοσχεδιασμού εμφανίστηκε από τη δεκαετία του 1960 και μετά. Μουσικοί συνόλων όπως οι ΑΜΜ στην Αγγλία ή οι Musica Electronica Viva στην Ιταλία πειραματίζονταν με ή χωρίς τη βοήθεια οδηγιών στη δημιουργία ήχων και ηχητικών δομών καθώς και (σε κάποιες περιπτώσεις) ιδιότυπων μουσικών κοινοτήτων.

Το Σύνολο Πειραματικής Μουσικής πειραματίστηκε με τον ελεγχόμενο και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Χρησιμοποίησε μουσικά όργανα με καινούργιους τρόπους, έπαιξε με όργανα που οι συμμετέχοντες δεν είχαν ξαναπαίξει, διερεύνησε τις ηχητικές δυνατότητες αντικείμενων και του ανθρώπινου σώματος. Παράλληλα, έγινε μια σκιαγράφηση του ιστορικού και εννοιολογικού πλαισίου της πειραματικής μουσικής από το διδάσκοντα Αλέξη Πορφυριάδη.

Παραδείγματα κομματιών που εκτελέστηκαν από το Σύνολο Πειραματικής Μουσικής

Set sail for the Sun (Karleinz Stockhausen)

Διάλεξη του καθηγητή John Howard

Layout 1Την Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2012 το Δίκτυο Music Is οργάνωσε μια διάλεξη του καθηγητή John Howard, Διευθυντή του London College of Music Examinations, University of West London. Στη διάλεξή του αναφέρθηκε στη διαδικασία της μουσικής σύνθεσης με ερεθίσματα από την παραδοσιακή μουσική, στις διαδικασίες παραγωγής μοντέλων για τη σύνθεση και στη χρήση προϋπάρχουσων μουσικών ιδεών σε μια σύγχρονη σύνθεση. Τέλος μοιράστηκε μαζί μας κάποιες σκέψεις και κάποιες ιδέες για τη δόμηση μιας μουσικής σύνθεσης.

Ανοιχτό Εργαστήριο Σύνθεσης 2012

Από τον Ιανουάριο ως και τον Μάιο του 2012 το Δίκτυο για τη μουσική Music Is οργάνωσε το πρώτο Ανοιχτό Εργαστήριο Σύνθεσης. Πρόκειται μία σειρά διαλέξεων και εργαστηρίων σύνθεσης με εισηγητές τους Θόδωρο Αντωνίου, Αντώνη Αντωνόπουλο, Φανή Κοσώνα και Αναστάση Φιλιππακόπουλο. Παρουσιάστηκαν οι εξής θεματικές:

Θόδωρος Αντωνίου: Σύνθεση: Δημιουργική Προσέγγιση

Αφηγηματική φόρμα – Στιγμιαία φόρμα – Οριζόντια ενορχήστρωση – Αφηγηματικοί ρυθμοί – Άλλα συστήματα οργάνωσης

Αντώνης Αντωνόπουλος: Αρμονική στήλη και Πολύχορδα

Α’ Μέρος: Αρμονική Στήλη à Συχνότητα, μήκος κύματος – Οι τόνοι της Αρμονικής Στήλης – Σχέσεις Διαστημάτων – Πρωτογενή και δευτερογενή διαστήματα – Τρίτονα και λύσεις τριτόνων – Τονικές υπόνοιες από τους συσχετισμούς των διαστημάτων για το Τονικό Σύστημα – Τόνοι διαφοράς – Αρμονικοί και τόνοι διαφοράς – Ευστάθεια και αναστρεψιμότητα διαστημάτων – Διακροτήματα από προστριβές – Βαθμός διαφωνίας των συνηχήσεων – Ευστάθεια των θέσεων των συγχορδιών – Συνηχητικό περιεχόμενο στο Τονικό Σύστημα.

Β’ Μέρος: Πολύχορδα à Ορισμοί – Αρμονική στήλη και Πολύχορδα: αρχές παραγωγής πολυχορδικών δομών – Δύο τρίφωνες μονάδες: μείζονα/μείζονα, ελάσσονα/ελάσσονα, μείζονα/ελάσσονα, ελάσσονα/μείζονα, χρωματικοί συνδυασμοί – Δίφωνη πολυχορδική αντίστιξη – Τονικά κέντρα και άξονες – Τρεις ή περισσότερες τρίφωνες μονάδες: τρόποι σχηματισμού, χρήσεις – Τρίφωνη πολυχορδική αντίστιξη – Τονικά κέντρα και άξονες – Μη τριαδικές μονάδες: συνηχητικές μονάδες 4ης και 2ας, συνδυασμοί με μονάδες 3ης – Χαρακτήρες και τάση μελωδικών γραμμών – Πηγές άντλησης φθογγικού υλικού.

Φανή Κοσώνα: Η δομή του μουσικού έργου (προτάσεις για μια βελτιωμένη επίγνωση της διαδικασίας της μουσικής σύνθεσης)

Από τη φόρμα στη δομή: η σύντηξη μορφής/περιεχομένου – Η παραμετρική σκέψη. Μουσικά αντικείμενα (πρωτογενή, δευτερογενή) – Ο τοπολογικός σχεδιασμός: υπερβαίνοντας τα «όρια αντοχής» των μουσικών παραμέτρων (αναδρομή από τη γεωμετρική αναπαράσταση της μουσικής δομής προς τις αφηρημένες γενικεύσεις του «τόπου») – Διαδικασίες μετασχηματισμού: όπου η ροή του περιεχομένου διαγράφει τη φόρμα του συνόλου. Αφηγηματικότητα, αλγόριθμοι, η φόρμα ως δυναμικό σύστημα – Αποδόμηση: αναθεωρητικές προτάσεις για μια υπέρβαση του αιτήματος της «εσωτερική συνοχής».

Αναστάσης Φιλιππακόπουλος: Ματιές στην τελευταία δημιουργική περίοδο του L.v.Beethoven

Η περίοδος που μας απασχολεί ξεκινά γύρω στο 1815 και φτάνει μέχρι το 1827. Τότε γράφονται οι πέντε τελευταίες Σονάτες για πιάνο, τα τελευταία κουαρτέτα εγχόρδων, η Missa Solemnis και η Ένατη Συμφωνία. Τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από το διανοητικό τους βάθος, τους μορφικούς νεωτερισμούς και την πολύ προσωπική εκφραστικότητα. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι σπουδαστές έρχονται σε επαφή με την πολύ ιδιαίτερη αυτή μουσική μέσω ακροάσεων, ανάλυσης με παρτιτούρα και ελεύθερης συζήτησης. Αναζητώντας το μονοπάτι της δημιουργικότητας του Beethoven μαθαίνουμε κάτι από τα μυστικά της μουσικής σύνθεσης.

Μετά από τις εισηγήσεις των τεσσάρων συνθετών, οι σπουδαστές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τη δουλειά τους στη διάρκεια ανοιχτών μαθημάτων. Οι σπουδαστές βρέθηκαν σε ένα διαδραστικό περιβάλλον όπου ο καθένας/η καθεμία από αυτούς/αυτές μπορούσε να συζητήσει όχι μόνο πάνω στη δική του εργασία αλλά να παρακολουθήσει και την πορεία της εργασίας των υπόλοιπων σπουδαστών.

Συναυλίες του Ανοιχτού Εργαστηρίου Σύνθεσης

Αφίσα Ιούνιος 2012Τον Ιούνιο του 2012 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συναυλία του Ανοιχτού Εργαστηρίου Σύνθεσης στο University of Indianapolis Cultural Center με τη συμμετοχή του Κουαρτέτου Εγχόρδων BIOS, του κουϊντέτου χάλκινων πνευστών ΤΟΟ…BΑSS Quintet, του Κουρτέτου φλάουτων Πλαγίαυλος και της τετράφωνης χορωδίας του Ωδείου Μουσικής Πράξης. Παρουσιάστηκαν έργα των Γιώργου Αρκομάνη, Ματθαίου Δακουτρού, Πηνελόπης Παπαγιαννοπούλου, Χρήστου Κατούνα, Νίκου Καρύδη, Κωνσταντίνου Φιορέτου, Μιχάλη Ανδριτσόπουλου, Νίκου Παναγιωτάκη και Gabriel Faure. Την καλλιτεχνική διεύθυνση της συναυλίας είχε ο Νίκος Παναγιωτάκης.

POSTER_NOVEMBER_2012To Νοέμβριο του 2012 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συναυλία του εργαστηρίου σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση και την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Την καλλιτεχνική διεύθυνση της συναυλίας είχε ο Θόδωρος Αντωνίου. Συμμετείχαν το κουϊντέτο ξύλινων πνευστών Αίολος, το κουϊντέτο χάλκινων πνευστών ΤΟΟ…BΑSS Quintet, η Αγγέλικα Παπανικολάου (πιάνο), ο Θεόφιλος Σωτηριάδης (σαξόφωνο) και η ηθοποιός Μάρω Παπαδολπούλου. Στη συναυλία παρουσιάστηκαν συνθέσεις τόσο των εισηγητών όσο και των σπουδαστών του εργαστηρίου. Ακούστηκαν έργα των Μουζάκη, Φιλιππακόπουλου, Αντωνόπουλου, Κοσώνα, Lambert, Κίσσονα, Μαλεφάκη, Παναγιωτάκη, Αντωνίου και Howard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s