Μουσική + Ποίηση 2017

mp-header

Η αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία Music Is παρουσιάζει για τρίτη χρονιά το φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής και ποίησης Μουσική+Ποίηση 2017. Το φεστιβάλ περιλαμβάνει δύο βραδιές στις οποίες 8 ζευγάρια καταξιωμένων συνθετών και ποιητών θα παρουσιάσουν σύντομες (10-20 λεπτά) συνεργασίες.

Στις 11 Μαρτίου θα παρουσιαστούν οι συνεργασίες των:

  • Σπύρου Μάζη-Δήμητρας Χριστοδούλου
  • Αλέξη Πορφυριάδη-Βασίλη Αμανατίδη
  • Άννας Μουζάκη-Ευτυχίας Παναγιώτου
  • Δημήτρη Καμαρωτού-Κατερίνας Ηλιοπούλου.

Στις 12 Μαρτίου θα παρουσιαστούν οι συνεργασίες των:

  • Σπύρου Μακαρούνα-Κώστα Κουτσουρέλη
  • Ορέστη Τάνη-Γιάννη Ευθυμιάδη
  • Αναστάση Φιλιππακόπουλου-Δημήτρη Αγγελή
  • Νίκου Παναγιωτάκη-Γιάννη Αντιόχου.

Στο φουαγιέ του Τριανόν θα υπάρχει περίπτερο με τα βιβλία των συμμετεχόντων ποιητών.

Πότε: 11 και 12 Μαρτίου

Ώρα έναρξης: 20.30

Που: Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21, στάση Βικτώρια)

Εισιτήρια: 10 (κανονικό) και 7 (μειωμένο/φοιτητικό/ανέργων)

Fb Event: https://www.facebook.com/events/1203410416394192/

11 Μαρτίου

act 1

Θα πρέπει να αναπτύξεις φτερά

Σπύρος Μάζης (Μουσική Σύνθεση – video) – Δήμητρα Χριστοδούλου (Ποίηση)

Συντελεστές παράστασης:

Μαριλένα Στριφτόμπολα: τραγούδι

Σπύρος Σουλαδάκης: πιάνο

Ιωάννα Μαρία Αβραάμ – Αλέξανδρος Μακρής: ”Piano Duo Stage 2″ (πιάνο για τέσσερα χέρια)

Ελένη Γεωργίου: απαγγελία

Σημείωμα Προγράμματος

Το έργο αποτελείται από έξι μικρά μέρη που είναι βασισμένα σε τέσσερα ποιήματα της Δήμητρας Χριστοδούλου, μιας εξαιρετικής ποιήτριας της οποίας τα ποιήματα με ενέπνευσαν από την πρώτη στιγμή. Στα ποιήματα εναλλάσσονται απαγγελία και τραγούδι, ενώ ανάμεσα ακούγονται πιανιστικά intermezzi. Επίσης, κατά τη διάρκεια του έργου χρησιμοποιώ διαδραστικά video που έφτιαξα ειδικά για το έργο όπου οι κυματομορφές των ήχων δίνουν κίνηση στα χρώματα και τα παρασύρουν στο δικό τους ρυθμό. Στο έργο αφέθηκα να με κατευθύνει η ποίηση, χρησιμοποιώντας πάντα πολυφασματικούς τρόπους (multispectral modes) που έχω επινοήσει. [Σπύρος Μάζης]

Για τη Δήμητρα Χριστοδούλου

Η Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1953. Σπούδασε Νομικά και Φιλολογία και εργάστηκε μέχρι τη συνταξιοδότησή της ως φιλόλογος στη Δημόσια Μέση Εκπαίδευση. Έχει εκδώσει δώδεκα βιβλία ποίησης, ένα με πεζά κείμενα, και ένα με μεταφρασμένη αρχαία ελληνική λυρική ποίηση. Ποίησή της έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Της έχει απονεμηθεί το Κρατικό Βραβείο Ποίησης (2008) και το Βραβείο Ποίησης( 2014) του ηλεκτρονικού λογοτεχνικού περιοδικού ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ. Μέσα στο 2017 θε εκδοθεί το 13ο βιβλίο ποίησής της με τον τίτλο ΠΑΡΑΚΤΙΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ από τις εκδόσεις Μελάνι.

Για τον Σπύρο Μάζη

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα. Πήρε δίπλωμα σύνθεσης με άριστα και πρώτο βραβείο με τον Γ. Ιωαννίδη. Είναι διδάκτωρ σύνθεσης (PhD) του πανεπιστημίου York της Αγγλίας, με επιβλέποντες τους Thomas Simaku και William Brooks. Παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης με τους Θ. Αντωνίου, Ι. Ξενάκη, T. Murail και M. Stroppa καθώς και computers και ηλεκτρονική μουσική με τους D. Waxman και A. Szigetvari. Έργα του κυκλοφορούν σε CD στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έντεκα από τα έργα του έχουν διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς. Tα έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Ευρώπη, στην Αμερική, Ιαπωνία και Αυστραλία από ορχήστρες όπως: Ορχήστρα των Χρωμάτων, Βουλγαρική Ορχήστρα Εγχόρδων Μπεογκράσκα, Ιταλική Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία του Μεράν, Αμερικανική Ορχήστρα Εγχόρδων του Τσάρλεστον, Λουϊζιάνα Συμφωνιέτα, Γερμανική Συμφωνική Ορχήστρα του Μάρμπουργκ, Ελβετική Ορχήστρα Εγχόρδων Σάντα Μαρία, Γερμανική Συμφωνική Ορχήστρα της πόλης Neckarsulm, Γερμανική Ορχήστρα Πνευστών της πόλης Lagenargen , Συμφωνική Ορχήστρα Bavarian Classic, Brno Philharmonic κ.ά. Είναι ιδρυτής του Ωδείου Κλασικής και Σύγχρονης Μουσικής.

act 2

Βιντεοσκοπημένος Βίος Λουλουδιού ή Πολλαπλή Ανάσταση

Αλέξης Πορφυριάδης (Μουσική Σύνθεση) – Βασίλης Αμανατίδης (Ποίηση)

Συντελεστές:

Όλγα Παπακωνσταντίνου: φωνή, μεταλλόφωνο

Σημείωμα Προγράμματος

Το ποίημα του Αμανατίδη χωρίζεται σε δύο διακριτά μέρη. Αν το πρώτο είναι η λεκτική «απεικόνιση» της πορείας ενός λουλουδιού από τη γέννηση προς τη μάρανση, στο δεύτερο μάς αποκαλύπτεται πως επρόκειτο για τον βιντεοσκοπημένο βίο ενός λουλουδιού, τον οποίον ένα ζευγάρι παρακολουθεί σε αέναη λούπα. Μεταξύ θνητότητας και ανάστασης, παροδικού και παντοτινού, το ποίημα είναι μια νοητική γλυπτική κατασκευή εν χρόνω, αλλά και μια παιγνιώδης διακήρυξη της κραταιάς αγάπης. Η μουσική σύνθεση του Πορφυριάδη χρησιμοποιεί το ίδιο το ποίημα ως φωνητικό υλικό. Ακολουθεί τον βηματισμό του ποιήματος, διατηρεί την εκπορευόμενη από το ποίημα λιτότητα, ενσωματώνει αφηγηματικά και τα δύο μέρη (λουλούδι και ανθρώπινη σχέση), και αναπτύσσεται σε μια μουσική performance για μία φωνή.

Για τον Βασίλη Αμανατίδη

Ο Βασίλης Αμανατίδης είναι ποιητής, πεζογράφος, μεταφραστής, περφόρμερ. Γεννήθηκε το 1970. Μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Α.Π.Θ. Έχει εκδώσει επτά βιβλία ποίησης (πρόσφατα: «7: ποίηση για video games», 2011, και «μ_otherpoem: μόνο λόγος», 2014), καθώς και δύο συλλογές διηγημάτων («Μη με φας», 2005, και «Ο σκύλος της Χάρυβδης», 2008). Δύο θεατρικά του έργα έχουν ανέβει στη Θεσσαλονίκη. Ασχολείται με τη μετάφραση πεζογραφίας και ποίησης (W. Gombrowicz, I. B. Singer, e.e. cummings, Anne Carson κ.ά.). Δημοσιεύει δοκίμια και κριτική ποίησης σε εφημερίδες, περιοδικά και ιστότοπους, ενώ έχει ασχοληθεί και με την επιμέλεια εικαστικών εκθέσεων και εκδηλώσεων λόγου. Από το 2010 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Νεφέλη. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και βασικός συνεργάτης των περιοδικών «Εντευκτήριο» και «[ΦΡΜΚ]» και της πλατφόρμας Greek Poetry Now. Εμπνευστής-επιμελητής του μηνιαίου ψηφιακού project «λ_ink» (http://www.fairead.net/link). Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ ποίησης, ενώ κείμενά του έχουν μεταφραστεί σε δεκατρείς γλώσσες.

Για τον Αλέξη Πορφυριάδη

Συνθέτης, μουσικός θεωρητικός και αυτοσχεδιαστής. Σπούδασε σύνθεση με τον James Saunders (PhD) στο Bath/Ηνωμένο Βασίλειο και με τους Gerd  Kühr και Beat Furrer (MA και Postgraduate στη Σύνθεση και τη Μουσική Θεωρία, στο Graz/Αυστρία). Παρακολούθησε επίσης σεμινάρια και μαθήματα με πολλούς άλλους Ευρωπαίους συνθέτες(Μ.Spahlinger, Ε.Urbanner,  Ε.Poppe, Β.Lang, G.Aperghis, M.Tsangaris). Είναι μέλος τη ένωσης συνθετών die andere Seite (Graz/Αυστρία), της   Ένωσης Συγγραφέων και Συνθετών Αυστρίας (ΑΚΜ, Βιέννη/Αυστρία) και της   Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Η καλλιτεχνική πορεία του ως συνθέτη και πιανίστα/αυτοσχεδιαστή περιλαμβάνει παρουσιάσεις έργων και παραστάσεις αυτοσχεδιασμού σε Ευρώπη, Η.Π.Α. και Καναδά. Μαζί με φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών τους Α.Π.Θ. (όπου δίδαξε από το 2005 ως το 2009) ίδρυσε το 2007 την ομάδα αυτοσχεδιασμού 6daEXIt. Μέρος της γραφικής/λεκτικής του παρτιτούρας Drops (2008/09) δημοσιεύτηκε το 2011 στο Leonardo Music Journal ως μέρος της συλλογής μη συμβατικών παρτιτούρων “Beyond Notation: Communicate Music”. Η  ίδια παρτιτούρα επιλέχθηκε να εκτελεστεί στις παγκόσμιες μέρες μουσικής 2013 (ISCM World Music Days 2013) στη Σλοβακία.

act 3

Διά-δρομος [σύνθεση βασισμένη στο βιβλίο Χορευτές]

Άννα Μουζάκη (Μουσική Σύνθεση) – Ευτυχία Παναγιώτου (Ποίηση)

Συντελεστές:

Ειρήνη Τζανετουλάκου: φωνή, κίνηση

Ομάδα Homo Ludens (Ο παίζων άνθρωπος)

Άννα Μουζάκη: επεξεργασία ήχου

Παυλίνα Κατσή: πιάνο, κρουστά

Ελένη Πολιτοπούλου, Σπύρος Πανταζής: video art

Σημείωμα Προγράμματος

Ο λόγος, ο ήχος και η εικόνα ενωμένα γίνονται επί σκηνής η δίοδος μεταξύ συνειδητού και ασύνειδου, γνώσης και άγνοιας, ελέγχου και ανεξέλεγκτου. Τα συναισθήματα διεγείρονται με μουσικορητορικές φιγούρες και ηχητικά σχήματα-σήματα. Οι φωνητικές κινήσεις, που υπερβαίνουν τα όρια του τρόπου, αναδύονται μέσα από την εικονική αναπαράσταση ιστοριών. Σε αυτό το διά-δρομο, όπου όλα κινούνται και όλα κάπου οδηγούν, μιλάμε εγγαστρίμυθα: σαν εγώ και σαν άλλοι.

Για την Ευτυχία Παναγιώτου

Η Ευτυχία Παναγιώτου (Λευκωσία, 1980) σπούδασε φιλοσοφία και νεοελληνική φιλολογία. Ολοκληρώνει τη διδακτορική της διατριβή στη νεοελληνική ποίηση. Έγραψε τα βιβλία ποίησης μέγας κηπουρός (Κοινωνία των (δε)κάτων, 2007· 2η έκδοση 2014), Μαύρη Μωραλίνα (Κέδρος, 2010· 3η έκδοση 2015) και Χορευτές (Κέδρος, 2014· 2η έκδοση 2015). Έχει μεταφράσει τα Ερωτικά ποιήματα της Ανν Σέξτον (Μελάνι, 2010· 2η έκδοση 2015) καθώς και ποιήματα της Ανν Κάρσον (υπό έκδοση). Τα τελευταία χρόνια εξερευνά τα όρια της ποίησης πειραματιζόμενη με άλλες μορφές τέχνης (βίντεο, μουσική). Συντονίζει το εργαστήρι ποιητικής τέχνης στο «Σπίρτο».

Για την Άννα Μουζάκη

Σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Eλληνικό Ωδείο (τάξη: X.Kαρακατσούλη), μελέτησε ρεπερτόριο με τους M.Kορομάντζου, Φρ.Bουτσίνο. Παρακολούθησε σεμινάρια με τους Α.Κοντογεωργίου, Α.Χριστοφέλλη, Δ.Καβράκο. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά (Γ.Σπυρόπουλο) και σύνθεση (Γ.Aυγερινό). Παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης (Θ.Αντωνίου), Music for Media – Film Scoring (Αλ.Μούζα), Sound & Sound Synthesis, Sound Spatialisation & Localisation Strategies (Μαρ.Κουτσομιχάλη). Διατέλεσε επί 12 χρόνια μέλος της Xορωδίας της Eλληνικής Pαδιοφωνίας (διευ/ντης: Aντ. Kοντογεωργίου). Ίδρυσε σε συνεργασία με το Aρχείο Eλλήνων Mουσουργών Θωμά Tαμβάκου (ΑΕΜΘΤ) τα σύνολα KEΛAΔOΣ (2002) και ΦΙΛΩΔΟΣ (2003) με σκοπό την παρουσίαση έργων κατ’ εξοχήν σύγχρονων ελλήνων και ελληνικής καταγωγής συνθετών, αρκετά από αυτά σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση. Έργα της έχουν παρουσιασθεί στις αίθουσες συναυλιών: Ωδείου Φ. ΝΑΚΑΣ, Athenaeum Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης, Δανέζικου Ινστιτούτου, Μουσείου Μπενάκη, Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη (4 ο , 5 ο ,6 ο Φεστιβάλ Βωβού Κινηματογράφου), Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στα θέατρα Pavillon του Aννόβερου, Εμπρός, Αργώ, Πορεία, Παραμυθίας, Beton7, σε εκδηλώσεις των Δήμων Αθηναίων, Νίκαιας, Κερατέας, Φεστιβάλ Τήνου κ.ά.

act 4

Gestus – Νότος

Δημήτρης Καμαρωτός (Μουσική Σύνθεση) – Κατερίνα Ηλιοπούλου (Ποίηση)

Συντελεστές:

Βασίλης Παπαβασιλείου: κοντραμπάσο

Κατερίνα Ηλιοπούλου: απαγγελία

Δημήτρης Καμαρωτός: επεξεργασία και μίξη.

Σημείωμα Προγράμματος

Η επανάληψη μιας μικτής δομής που περιλαμβάνει :

  1. Παρουσίαση του κειμένου σε ανάγνωση από την ποιήτρια.
  2. Απάντηση/ μουσική ανασύνθεση. Το κοντραμπάσο ελέγχει και εκπέμπει

θραύσματα της φωνής που ακούσαμε.

  1. Διόρθωση / ανάγνωση της συνέχειας του κειμένου σε συνομιλία με τον ήχο

που υπάρχει.

  1. Υποκατάσταση / προσθήκη μιας τρίτης μορφής που είναι η στατική, άηχη

εικόνα της δομής των προηγούμενων, η απεικόνιση μιας σύλληψης.

Για την Κατερίνα Ηλιοπούλου

Η Κατερίνα Ηλιοπούλου έχει εκδώσει τα βιβλία ποίησης: Ο κύριος Ταυ, (Μελάνι 2007, βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού Διαβάζω), Άσυλο (Μελάνι, 2008), Το βιβλίο του χώματος (Μελάνι, 2011), Μια φορά κάθε τοπίο και ολότελα (Μελάνι, 2015). Έχει μεταφράσει ποίηση της Sylvia Plath (Ποιήματα Κέδρος, 2003 και Άριελ Μελάνι, 2012 σε συνεργασία με την Ελένη Ηλιοπούλου), καθώς και των Mina Loy, Ted Hughes, Robert Hass, Walt Whitman. Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ ποίησης καθώς και μεταφραστικά και συγγραφικά προγράμματα, και έχει συνεργαστεί με εικαστικούς καλλιτέχνες και επιμεληθεί μικτές παρουσιάσεις ποίησης. Η ποίησή της έχει μεταφραστεί και δημοσιευτεί σε περιοδικά και ανθολογίες στα αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, σουηδικά, τουρκικά, φινλανδικά και βουλγαρικά. Δημοσιεύει επίσης κριτικές και δοκίμια. Συνεπιμελείται τον δικτυακό τόπο greekpoetrynow.com, ενώ από το 2013 διευθύνει το εξαμηνιαίο περιοδικό [ΦΡΜΚ], για την ποίηση, την ποιητική και τα εικαστικά.

Για τον Δημήτρη Καμαρωτό

Ερευνά τον ήχο και την μουσική εφαρμοσμένα μέσα σε θεατρικές παραστάσεις και αυτόνομα εγχειρήματα. Μελέτησε κλασική σύνθεση, οργανική και ηλεκτροακουστική μουσική στο Παρίσι, εργάσθηκε στο IRCAM και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Συμμετέχει στην ανάπτυξη της θεατρικής δραματουργίας με την μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό.

12 Μαρτίου

act 1

Ίκαρος

Σπύρος Μακαρούνας (Μουσική Σύνθεση) – Κώστας Κουτσουρέλης (Ποίηση)

Συντελεστές:

Μουσικό σύνολο “Όρπετον”

Ευτυχία Γεωργακοπούλου: τραγούδι

Άννα Κανάκη: πιάνο

Στεφανία Κατσαρού: φλάουτο

Σταύρος Παργινός: βιολοντσέλο

Γιάννης Χαριτάκης: ηλεκτρική κιθάρα

Σοφία Κανάκη: Βίντεο

Σημείωμα Προγράμματος

«Όποιος ποτέ δεν πέταξε δεν ξέρει | τι ’ναι να κυβερνάς τον εαυτό σου, | να

ελέγχεις το κορμί σου μ’ ευκολία | όπως μεταχειρίζεσαι μια σκέψη, | σαν μια

φιγούρα εμπρός σου στην οθόνη | πάντα στο νεύμα σου έτοιμη να κινηθεί. |

Όποιος δεν πέταξε δεν ξέρει τι ’ναι | τους νόμους της βαρύτητας ν’ αρνείσαι…

| πάνω απ’ τον δέσμιο κόσμο να αιωρείσαι.» (από το έργο)

Για τον Κώστα Κουτσουρέλη

Ο Κώστας Κουτσουρέλης γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Σπούδασε νομικἀ και μεταφραστική στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Δημοσίευσε ποίηση, έργα για την σκηνή, δοκίμια και μελέτες. Στις μεταφράσεις του περιλαμβάνονται έργα των Σαίξπηρ, Νοβάλις, Ρίλκε, Κάφκα, Γκόττφρηντ Μπεν, Οκτάβιο Πας κ.ά. Έγραψε το λιμπρέτο της όπερας δωματίου “Ο Μιχαήλ Άγγελος στη Ρώμη” που ανέβηκε το 2013 στο Μουσείο Μπενάκη σε μουσική σύνθεση Φίλιππου Τσαλαχούρη. Το 2015 παρουσίασε τον δραματικό μονόλογο “Γράμμα στον Οδυσσέα Ελύτη” στο Μέγαρο Μουσικής. To 2010 εκπροσώπησε την ελληνική ποίηση στην Βεστφαλία, στις εκδηλώσεις “Ρουρ – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης”. Κείμενά του, ποιητικά και δοκιμιακά, μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες. Δίδαξε δημιουργική γραφή στο Ίδρυμα Σινόπουλου και λογοτεχνική μετάφραση στο ΕΚΕΜΕΛ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Ινστιτούτο Γκαίτε. Διακρίσεις: Βραβείο Λάμπρου Πορφύρα της Ακαδημίας Αθηνών (2013), Βραβείο Άρη Αλεξάνδρου (2012), Βραβείο Λογοτεχνικής Μετάφρασης από τη Γερμανική Γλώσσα (2012). Διευθύνει την επιθεώρηση λόγου και ιδεών “Νέο Πλανόδιον”.

Για τον Σπύρο Μακαρούνα

Ο Σπύρος Μακαρούνας γεννήθηκε στην Ελευσίνα. Σπούδασε Φυσική στο ΕΚΠA και παράλληλα, ανώτερα θεωρητικά με τους Χ. Ξανθουδάκη, Δ. Μηνακάκη και σύνθεση με τον Δ. Συκιά. Έχει επίσης παρακολουθήσει εργαστήρια σύνθεσης στο Centre Acanthes (Γαλλία) και στο Darmstadt (Γερμανία). Έχει γράψει έργα για σόλο όργανα, για διάφορα μουσικά σύνολα, τραγούδια και μουσική για θέατρο (Silvio Innamorato, ΜΜΑ 1999, και αλλού). Έργα του έχουν παιχτεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2000, 2010, 2011, 2014), στην αίθουσα συναυλιών Φ. Νάκας (2001, 2007), στην αίθουσα Ballhaus Naunynstrabe Berlin (2004), στις «Ημέρες Σύγχρονης Μουσικής» στην Πάτρα (2004), στο Λουξεμβούργο με την Luxembourg Sinfonietta (2009) και αλλού. Το 2015 συμμετείχε στο Music in Motion Festival, με το έργο του Σκουριές, (χορογραφία Αναστασία Μπρουζιώτη, AlmaLibre co.). Είναι ιδρυτικό μέλος του μουσικού συνόλου Όρπετον με το οποίο εμφανίζεται σε μουσικές σκηνές της Αθήνας. Μουσική του κυκλοφόρησε στα CD Visions του βιολονίστα Κ. Αναστασόπουλου και Voluntary Electrocution των Modern-e-Quartet. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ως καθηγητής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

act 2

Αυτολεξεί

Ορέστης Τάνης (Μουσική Σύνθεση) – Γιάννης Ευθυμιάδης (Ποίηση)

Συντελεστές:

Ορέστης Τάνης: πιάνο, live electronics

Αλέξανδρος Καραδήμος: ηλ. κιθάρα, live electronics

Βίντεο: Βίκη Μπέτσου [εικαστικός, Επίκουρη καθηγήτρια, υπεύθυνη του εργαστηρίου Βιντεοτέχνης της Α.Σ.Κ.Τ.], Μυρσίνη Νίκου, Μάγια Γαλάτεια Ταπεινού και Βαγγέλης Τζαννής [φοιτητές του εργαστηρίου Βιντεοτέχνης της Α.Σ.Κ.Τ.]

Σημείωμα Προγράμματος

Τα ποιήματα του Γιάννη Ευθυμιάδη επιχειρούν να επαναπροσδώσουν στη λέξη την αυτονομία και τη δύναμή της, χωρίς αυτή να υπόκειται στην τυραννία του νοήματος, των συντακτικών κανόνων. Κι ωστόσο μέσα από το φαινομενικά ασυνάρτητο κείμενο αναδύεται ακέραιο το νόημα, αλώβητη η αίσθηση και κυρίαρχο το συναίσθημα, το ζητούμενο εντέλει του ποιητικού λόγου. Η οπτικοποίησή τους, καταργώντας την ακουστική εκφορά του λόγου, ενισχύει την ευθύβολη πρόθεση των λέξεων και των εσωτερικευμένων ήχων. Η μουσική του Ορέστη Τάνη είναι λόγια αλλά και λαϊκή, αυτοσχεδιαζόμενη αλλά και προγραμματισμένη. Δημιουργεί έναν ηχητικό χώρο για να υποστηρίξει τον οπικοποιημένο λόγο αλλά λειτουργεί και ως αμέτοχη παράλληλη δραστηριότητα με την ανάγνωση του κειμένου.

Για τον Γιάννη Ευθυμιάδη

Ο Γιάννης Ευθυμιάδης γεννήθηκε το 1969 στον Πειραιά. Σπούδασε κλασική φιλολογία και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο αρχαίο ελληνικό δράμα. Έχει εκδώσει πέντε ποιητικές συλλογές (ΣΤΙΓΜΑ, 2004, Καινός διαιρέτης, Νεφέλη 2007, Γράμματα στον Πρίγκιπα, Μικρή Άρκτος 2010, 27 ή ο άνθρωπος που πέφτει, Μικρή Άρκτος 2012, Πάνω στο σώμα σου, Μικρή Άρκτος 2014). Γράφει λογοτεχνικό δοκίμιο (12 κείμενα συνομιλίας με Το Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη, Καλλιγράφος 2014) και λογοτεχνική κριτική. Έχει μεταφράσει άγγλους και αμερικανούς ποιητές. Ποιήματά του έχουν συμπεριληφθεί σε ελληνικές και ξένες ανθολογίες και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός, έχει εκδώσει φιλολογικά βιβλία για τη Μέση Εκπαίδευση, ενώ είναι συνεργάτης σε λογοτεχνικά, έντυπα και ηλεκτρονικά, περιοδικά και παραγωγός στην ραδιοφωνική εκπομπή “Μουσικήν Ποίει” που μεταδίδεται από το http://www.metadeftero.gr

Για τον Ορέστη Τάνη

Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και Μουσικολογία (στο Α.Π.Θ). Συνέχισε τις σπουδές του στη Σύνθεση στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών τεχνών του Graz /Αυστρία από όπου αποφοίτησε (master of music) το 2002 με άριστα παμψηφεί και διάκριση. Συνέχισε postgraduate (μεταπτυχιακό δίπλωμα με άριστα το 2003) και διδακτορικές  σπουδές στο ίδιο πανεπιστήμιο. Έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων με το βραβείο για την προώθηση της Μουσικής της πόλης του Graz το 2002 και με βραβείο του Υπουργείου πολιτισμού της Αυστρίας το 2003. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα το 2006 ασχολήθηκε με την ηλεκτροακουστική μουσική και την σύνθεση μουσικής για θέατρο και χορό. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με σκηνοθέτες και χορογράφους όπως ο Peter Tscherkassky, η Αντιγόνη Γύρα, η Ελενα Πεγκα, ο Mario Hoeber και η Steffanie Mueller. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται επίσης με την διδασκαλία Ανωτέρων Θεωρητικών και σύνθεσης σε πολλά ωδεία της Θεσσαλονίκης και Αθήνας καθώς και στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έργα του έχουν εκτελεστεί και ηχογραφηθεί στην Ευρώπη και την Ιαπωνία και έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς σύνθεσης.

act 3

Νυχτερινά

Αναστάσης Φιλιππακόπουλος (Μουσική Σύνθεση) – Δημήτρης Αγγελής (Ποίηση)

Συντελεστές:

Απαγγελία: Δημήτρης Αγγελής

Ακούγονται οι ηχογραφήσεις των έργων του Α.Φιλιππακόπουλου:

piano 3, part 3 (4:33) – syrna (6:06) – four piano pieces, 3 (4:33)

Μουσικοί: Αναστάσης Φιλιππακόπουλος: πιάνο, Κώστας Τηλιακός: όμποε

Σημείωμα Προγράμματος

Στο κοινό έργο των Αναστάση Φιλιππακόπουλου και Δημήτρη Αγγελή, που φέρει τον τίτλο «Νυχτερινά», κυριαρχεί η ανησυχητική σιωπή της νύχτας, η ησυχία που κρύβει ανομολόγητους φόβους, η ύπαρξη που ελαχιστοποιείται μέχρι που σβήνει μες στο σκοτάδι, ένα φεγγάρι που λειτουργεί άλλοτε μεταμορφωτικά και άλλοτε παραμορφωτικά για τον μοναχικό παρατηρητή. Η μινιμαλιστική μουσική διάθεση του συνθέτη δημιουργεί με ελάχιστους ήχους το κατάλληλο ηχητικό περιβάλλον για να στεγάσει με τρυφερότητα τις λυρικές εικόνες του ποιητή, την ίδια ώρα που οι στίχοι έρχονται να σχολιάσουν το μελαγχολικό ηχητικό σύμπαν που δημιουργεί είτε το πιάνο είτε το όμποε.

Για τον Δημήτρη Αγγελή

Ποιητής και δοκιμιογράφος. Σπούδασε θεολογία και είναι διδάκτωρ φιλοσοφίας. Διευθυντής του περιοδικού λόγου και στοχασμού Φρέαρ, έχει εκδώσει έξι ποιητικές συλλογές, μελέτες, δοκίμια και διηγήματα. Η ποιητική του συλλογή Επέτειος έχει τιμηθεί με το Βραβείο Λ. Πορφύρα της Ακαδημίας Αθηνών κι έχει μεταφραστεί στα ισπανικά. Το 2016 τιμήθηκε με το βραβείο του Ιδρύματος Corda (Νέα Υόρκη) για τη μετάφραση ποιημάτων του David Rosenmann Taub. Είναι διευθυντής Γυμνασίου στα εκπαιδευτήρια «Νέα Γενιά Ζηρίδη».

Για τον Αναστάση Φιλιππακόπουλο

Συνθέτης. Σπουδασε στην Ανώτατη Ακαδημία των Τεχνών Βερολίνου (σήμερα Universitaet der Kuenste Berlin). Από το 2003 είναι μέλος της διεθνούς ομάδας συνθετών Wandelweiser. To 2006 κυκλοφόρησε cd του με τίτλο “Solo Pieces” από την Edition Wandelweiser Records. Η μουσική του έχει παιχτεί στην Ελλαδα, στην υπόλοιπη Ευρώπη και στις Η.Π.Α από μουσικούς όπως οι διευθυντές ορχήστρας Αλέξανδρος Μυράτ με την Κ.Ο.Θ. και την Καμεράτα, Mark Menzies με την Calarts String Orchestra, οι φλαουτίστες Antoine Beuger, Katrin Zenz, Ναταλία Γεράκη και Christine Tavolacci, οι ομποϊστες Κώστας Τιλιακός και Kathy Pisaro, οι κλαρινετίστες Juerg Frey, Γιάννης Σαμπροβαλακης και William Powell, οι πιανίστες John mc Alpine, Dante Boon, Teodora Stepancic, Μαρία Αλούπη, Mark So κ.α. Το 2012 επισκέφτηκε το California Institute of the Arts στο Λος Αντζελες ως προσκεκλημένος καλλιτέχνης όπου παρουσίασε τη μουσική του σε συναντήσεις με τους φοιτητές και σε συναυλίες. Το 2015 κυκλοφόρησε το νέο c.d. του από την EWR με τίτλο “songs and piano pieces”.

act 4

[διάθλασις]:

Νίκος Παναγιωτάκης (Μουσική Σύνθεση) – Γιάννης Αντιόχου (Ποίηση)

Συντελεστές:

Νίκος Παναγιωτάκης: σχεδιασμός παράστασης, ηλεκτρική κιθάρα effect, αυτοσχεδιασμός.

Rafika Chawishe: επιτελεστική αφήγηση

Βίκυ Φίλιππα: Ενσάρκωση μέσω κίνησης –Αυτοσχεδιασμός,

Νίκος Μακρής: live electronics, φλάουτο, αυτοσχεδιασμός.

Παναγιώτης Κραμπής: πιάνο.

Σημείωμα Προγράμματος

Γνωρίζοντας εδώ και χρόνια πως το συνθετικό ποίημα Εισπνοές (2009) δεν είχε ποτέ τελειώσει, ακολούθησε η έκδοση της ποιητικής σύνθεσης Εκπνοές (2014) και η τύχη αυτών των δύο βιβλίων να συρραφτούν από τον συνθέτη Νίκο Παναγιωτάκη με χειρουργικό ράμμα από έντερα γάτας, ό,τι πιο ανθεκτικό δηλαδή, έκαμε επιδέξια τα δάκτυλα των μουσικών, να δοκιμάσουν τις χορδές στη βάση μιας μουσικοποιητικής εκτροπής. Η «διάθλασις» λοιπόν, εκτρέπει την ευθύγραμμη τροχιά διάδοσης του ποιήματος διερχόμενη από μια διαπερατή μουσική σύνθεση, με κάτοπτρα τον λόγο, την ηχώ, τον σκοτεινό χορό και τα ματωμένα δάκτυλα ποιητή και συνθέτη στις χορδές της κόλασης υπηρετώντας έτσι, πλήρως την παραίσθηση.

Για τον Γιάννη Αντιόχου

Ο Γιάννης Αντιόχου είναι ποιητής, μεταφραστής. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Μεγάλωσε και ζει στον Πειραιά. Είναι κάτοχος MBA και ΜSc της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με εξειδίκευση τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας. Έχει εκδώσει έξι βιβλία ποίησης και έχει μεταφράσει έργα των Τεντ Χιουζ, Σύλβια Πλαθ, Ανν Σέξτον, Άννα Αχμάτοβα. Έχει συνεργαστεί με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά, δημοσιεύοντας, ποιήματα, δοκίμια και μεταφράσεις (ΑΝΤΙ, Index, Ποίηση, Δέκατα, Δέλεαρ, Μανδραγόρας, Poetix). Ποιήματα του έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά και στα Γαλλικά και περιλαμβάνεται σε ευρωπαϊκές και αμερικανικές ανθολογίες ποίησης. Η τελευταία του ποιητική συλλογή «Διάλυσις» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.

Για τον Νίκο Παναγιωτάκη

Γεννήθηκε το 1963. Ξεκίνησε τις σπουδές του στη μουσική μελετώντας κλασική κιθάρα. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά με τον Κώστα Κλάββα και σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου. Οι πρώτες του συνθέσεις, κυρίως για θεατρικές παραστάσεις, έχουν εμφανιστεί ήδη από το 1988. Από το 1993 ξεκινά τις δημιουργικές του αναζητήσεις στον ήχο και τα μουσικά ρεύματα του 20ου αι. Έκτοτε έχει γράψει έργα για σόλο όργανα, σύνολα μουσικής δωματίου, για ορχήστρα. Διδάσκει ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση. Από το 2002 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στο ‘’Ωδείο Μουσικής πράξης’’. Από τον Ιανουάριο του 2000 έως το καλοκαίρι του 2006 είχε αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση στο μουσικό τμήμα του Πνευματικού κέντρου του Δήμου Χαϊδαρίου. Τον Σεπτέμβριο του 2011 δημιούργησε την ιδέα “music is…” Από το 2004 είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Τον Σεπτέμβριο του 2015 δημιούργησε το μουσικό σχήμα PanNik Project, μια εξερεύνηση στο χώρο της ηλεκτρο-ακουστικής, experimental και live electronics μουσικής.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: